Theses

Here you can find all final assignments written at the University of Kassel, the Leuphana University Lüneburg and the Leibniz University Hannover on the project “VidEX – experimental videos for teaching and learning”.

University of Kassel

Academic assignment for the 1st state examination (“Staatsexamen”):

Laura Pfafferodt (2022):
Die Entwicklung und Evaluation von Experimentiervideos zum Stoff- und Energiewechsel für die gymnasiale Oberstufe im Fach Biologie

(The development and evaluation of experimental videos on metabolism and energy metabolism for high school students in the subject biology)

Academic assignment for the 1st state examination (“Staatsexamen”):

Tobias Wöhrle (2021):
Gestaltungsmerkmale und Qualitätskriterien von Experimentiervideos – eine Interviewstudie mit Biologielehrkräften

(Design features and quality criteria of experimental videos – an interview study with biology teachers)

Academic assignment for the 1st state examination (“Staatsexamen”):

Tabea Preuß (2021):
Entwicklung eines theoretischen Konzepts zur Gestaltung von Experimentiervideos am Beispiel pflanzenphysiologischer Untersuchungen

(Development of a theoretical concept for the design of experimental videos using the example of plant-physiological investigations)

Leuphana University Lüneburg

Bachelor´s thesis:

Stina Berger (2022):
Gestaltungskriterien von Experimentiervideos aus Sicht der Lernenden

(Design criteria for experimental videos from the learner´s perspective)

Master´s thesis:

Lea Heyden (2022):
Kriterien an Experimentiervideos im naturwissenschaftlichen Unterricht

(Criteria for experimental videos in science education)

Master´s thesis:

Jasmin Naderi (2022):
Experimentiervideos im naturwissenschaftlichen Unterricht der Sekundarstufe I – Einsatzszenarien aus der Praxis

(Experimental videos in sciences education at secondary level 1 – application scenarios from practice)

Bachelor´s thesis:

Jana Riechert (2021):
Experimentiervideos im Sachunterricht – Eine Einheit zur Wärmeisolation

(Experimental videos in science education – A unit on heat insulation)

Leibniz University Hannover

Bachelor´s thesis:

Luisa Henze (2022):
Entwicklung und Nutzung eines interaktiven, differenzierten Lernvideos zur Bewegungsphysiologie von Pflanzen für die Mittelstufe.

(Development and use of an interactive, differentiated learning video on the physiology of plant movement for middle school (“Mittelstufe”))